De laatste tijd is er veel aandacht voor digitale zorg. Op allerlei manieren wordt geprobeerd de zorg steeds meer te digitaliseren. Ik interesseer me voor deze vorm van zorg en kijk hoe het mij kan helpen of aanvullend kan zijn voor mij.
Waarom bieden vele zorgverleners nog geen digitale zorgtoepassingen aan?
Ik was nauw betrokken bij het invoeren van de eHealth meetlat het onafhankelijke onderzoek naar de beschikbaarheid van digitale basisdiensten bij huisartsen, ziekenhuizen, VVT-organisaties en GGz-instellingen in Brabant en Zeeland. Naast inzage in welke digitale basisdiensten er worden aangeboden door deze zorgaanbieders, gaat de eHealth Meetlat ook in op de ervaringen van zorggebruikers. Ik vind het mooi om te zien welke mogelijkheden er al zijn, maar het valt me wel op dat vele VVT-organisaties, huisartsen, ziekenhuizen en instellingen er (nog) geen gebruik van maken, of maar zeer beperkt. Wat is de reden hiervan? Te tijdrovend? Te omslachtig?
Persoonlijke Gezondheidsomgeving
Ik maak gebruik van het patiëntenportaal van mijn ziekenhuis, van mijn huisarts, en ik wil ook gebruik gaan maken van een PGO. Mits dan alles gelijkloopt en mits het veilig is. Nu is het nog zo dat mijn medicatielijst bij mijn huisartsportaal niet gelijkloopt met dat van mijn ziekenhuis. Dat hoort niet en dat is voor mij niet overzichtelijk. Wat wel erg fijn is, is het online bestellen van medicatie, het inzien van de brieven van het ziekenhuis naar de huisarts, en de rechtstreekse mail die gestuurd kan worden naar de betreffende specialist. Mijn ervaring is dat er dezelfde dag, of de dag erna, al een telefoontje komt van het ziekenhuis, met een reactie waar ik iets mee kan.
Er moet overigens wel rekening mee worden gehouden dat veel mensen niet in staat zijn om om te gaan met een computer en andere digitale mogelijkheden. Ik heb daar niet meteen een oplossing voor. Misschien jij wel?
Online als het kan
Vorige week was ik bij een bijeenkomst over ‘Samen eHealth werkend maken’. Ik werd aangenaam verrast door de gastsprekers, Jasper Schellingerhout van online huisartsenpraktijk Arene en Niels van den Broek van ORO. De online huisartsenpraktijk is gestart en het doel is om het huisartsentekort wat op te lossen. Jasper vertelde enthousiast en dat enthousiasme kroop ook bij mij binnen. Hoe mooi is het om iedereen die nog geen huisarts heeft, op deze manier toch de zorg te geven die nodig is. Online als het kan, naar de huisarts als het nodig is.
Niels vertelde over MijnEigenPlan bij ORO, waarbij de behoeften van cliënten en hulpverleners gebundeld werden in één device, zodat er overzicht bleef voor iedereen. Geen losse briefjes meer, losse notities, maar een digitaal overzicht voor zowel de cliënt als hulpverlener.
So far, so good.
Face-to-face moet blijven
Wat als er een levensbedreigende situatie ontstaat, bijvoorbeeld een ongeneeslijke ziekte. Dan is in mijn ogen de digitale zorg van minder belang. Wat je dan wilt, is echt contact met de behandelaar, met de verpleegkundigen, met alle mensen aan het bed. Dat face-to-face contact is van essentieel belang gebleken bij het ziekbed en overlijden van mijn echtgenoot. Hij wilde vertellen, delen, contact, een aai, een troostrijk praatje, echt menselijk contact. Ik snap dat heel erg goed. Aandacht is dan een toverwoord. En dat kan een computer niet geven, en een robot die mensen kan wassen, al helemaal niet.
Daarmee kom ik op het dilemma wat het GET-lab Avans Breda-Den Bosch op LinkedIn aandroeg. “Zou je (in de zorg) liever gewassen worden door een mens of een robot?”
Mensen die zo ziek zijn of die om een andere reden gewassen moeten worden, zijn gebaat bij echt contact. Ze willen kunnen praten. Dikwijls is het contact met een hulpverlener het enige moment van de dag waarop deze mensen contact kunnen hebben. Dat zou ik voor geen goud willen inruilen voor een robotwasbeurt. Dus dat dilemma zou voor mij geen dilemma zijn.
Kort samengevat vind ik dat eHealth prima werkt en een waardevolle aanvulling kan zijn voor de reguliere zorg. Een aanvulling, geen vervanging. Hoe denk jij daarover?